Kompisval

pexels-photo-89873-large.jpeg

Idag tänkte jag skriva lite om kompisval när det kommer till gymnasiet. Kompisval är de val man gör baserat på ens kompisars val, istället för att se till sig själv och vad man själv egentligen vill.

Det kan finnas flera orsaker till att man väljer som kompisarna istället för att bestämma själv.

  • Jag är osäker på vad det är jag vill. Då kan det kännas lättare att följa med kompisen istället, eftersom jag tänker mig att jag i alla fall har min kompis att förlita sig på.
  • ”Alla” pratar om ett visst program, det känns som om alla ska gå på det och jag vill/vågar inte säga att jag skulle vilja gå på ett annat program. Tänk om de tycker att jag är jobbig eller konstig som inte följer strömmen?
  • Jag och min kompis är supertajta. Inget kan komma emellan oss. Vi umgås hela tiden i skolan och även på fritiden. Min kompis vill gå på detta programmet, som egentligen inte riktigt är min grej, men jag kan inte tänka mig ett liv utan min kompis. Tanken på att vara ifrån varandra känns jobbigare än att gå på ett program jag egentligen inte vill gå på.
  • Jag orkar inte ta tag i det här med gymnasievalet, det känns så stort och jobbigt. Varför ska jag behöva ta ett sådant beslut nu, jag är inte redo! Jag hänger med kompisen på hens val istället så slipper jag ta tag i det här.

Känner du igen dig i något av detta? Som jag skrev i det här inlägget är det ju många saker som spelar in i våra val. Det här med kompisar är ju självklart en stor vågskål. För många väger den här skålen inte så tungt, men för andra är den jättetung och det är svårt att separera sina egna tankar och viljor från kompisarnas.

Vad blir konsekvenserna av ett kompisval? Det kan ju såklart gå bra, men i de allra flesta fall kommer du till en punkt i gymnasieskolan där du känner att de ämnen du läser inte alls är din grej. Du känner en motvilja att gå till lektionerna, läxorna blir jobbigare än vanligt, du får en känsla av att det är fel. Du har inget intresse för detta programmets inriktning och du längtar dig bort till något som skulle passa bättre.

Vad händer då? Jo, kommer du på detta i god tid (senast 2 kanske 3 månader efterskolstart) kan det finnas en chans att byta program direkt. Kommer du på det senare in på året är risken stor att du måste göra ett omval. Då söker du samtidigt som det årets nior söker till gymnasiet och får då börja om ettan till nästa höst. Då blir det ett extra år på gymnasiet.

Vill du undvika detta är det viktigt att du ställer dig själv frågan: är det detta jag vill? Är jag intresserad av det här? Leder den här utbildningen mig till den framtid jag vill ha?

Svarar du ”nej” eller ”vet inte”? Då bör du ta dig en funderare på vad det är just DU vill. Behöver du prata igenom dina tankar och försöka strukturera dem kan du alltid boka en tid med mig/din vägledare. Vårt främsta jobb är att tillsammans med dig utforska vad du vill och skapa en handlingsplan som hjälper dig att ta ett beslut och nå dit du vill.

 

Kommentera

